GSL2014_Season2_CodeS vod

GSL 2014 sezon 2, Code S, Ro32, grupa H – herO (P) vs INnoVation (T)


Zgodnie z obietnicą, zapraszam dzisiaj na pierwszy wpis w nowej sekcji na Terran.PL – VOD (nowy przycisk znajdziecie również w menu głównym u góry). Będę tutaj umieszczał wybrane nagrania z największych turniejów z moją analizą otwarć oraz krótkim komentarzem w formie tekstowej – nagrywać oczywiście własnego nie mogę. Jak często? W konwencji „do kawy”, czyli w dni robocze o 9:00 rano (chyba, że zabraknie mi w domu kawy i któregoś dnia nie dam rady). Mam nadzieję, że polubicie ten cykl i pomoże on Wam śledzić najnowsze trendy w grze i najciekawsze zagrania zawodników ze ścisłej światowej czołówki.

GSL 2014 sezon 2, Code S, Ro32, grupa H – herO (P) vs INnoVation (T)

Na pierwszy rzut mecz do dwóch zwycięstw pomiędzy Kim „herO” Joon (Protoss z CJ Entus) oraz Lee „INnoVation” Shin Hyung (Terran z Team Acer), rozegrany w ramach ostatniej grupy H, redukującej 32 najlepszych zawodników drugiego sezonu ligi GSL 2014 Code S do 16 zawodników.

Nagrania z analizą i komentarze

Mapa: Frost LE

INnoVation (Terran): standardowo Supply Depot, Barracks, 1 gaz, Reaper
herO (Protoss): szybka ekspansja Pylon, drugi Nexus, Gateway, 2 gazy
INnoVation: drugi Command Center, Reactor do Barracks, dopiero drugi Supply Depot
herO: Cybernetic Core, Zealot, Stalker, Mothership Core
INnoVation: Engineering Bay i +1 do ataku, do 2 Barracks, same Marines, Stimpack
herO: Twilight Council, same Stalkery, Blink
INnoVation: Factory, do 3 gazów, Starport, Shield
herO: do 7 Gateway, do 4 gazów, Robotics Facility
INnoVation: Bunkry przeciwko Blink, wciąż tylko 2 Barracks (1 Reactor / 1 Tech Lab)
herO: Charge + Templar Archives
INnoVation: trzeci Command Center, do 4 gazów, do 5 Barracks (2 Reactor / 3 Tech Lab), w tym momencie 60 SCV i 2 Orbital, rozpoczyna produkcję min z jednej Factory z Reactore
herO: dopiero Forge, trzeci Nexus, Psionic Storm, w tym momencie 60 Probe
INnoVation: Armory (ale pierwsze dwa ulepszenia na 1 Engineering Bay), do 6 gazów
herO: do 2 Robotics Facility, do 2 Forge, Robotics Bay
INnoVation: do 6 Barracks (2 Reactor / 4 Tech Lab), mocna presja całym wojskiem na trzecią bazę Protossa
herO: próba dużego przejścia w produkcję Colossusy, do 4 Robotics Facility (?)

To było prawdziwe starcie tytanów, na tak dużej mapie obaj zagrali bezpieczne, bardzo ekonomiczne otwarcia. Zwraca uwagę liczba robotników w momencie ukończenia trzeciej bazy z obydwu stron. Widać, że otwarcie herO wycelowane było w jakieś dwie minuty później, gdzie do Zealotów, Stalkerów i High Templarów miały dołączyć kolosy od razu w dużej liczbie – to miało zaskoczyć Terrana. Wydaje się, że do tego czasu otwarcie Protossa było świetnie przyszykowane pod obronę przed dropami w kilku miejscach, tymczasem INnoVation wyczuł okazję i od razu zagrał mocną lądową presję całą armią na trzecią bazę Protossa. Zaledwie kilka sztormów w tym momencie nie wystarczyło, aby zatrzymać masę piechoty. 1-2 minuty później byłoby tu więcej High Templarów i pierwsze Colossusy.

Mapa: Habitation Station LE

INnoVation (Terran): standardowe Supply Depot, Barracks, 1 gaz, Reaper
herO (Protoss): standardowo Pylon, Gateway, 1 gaz, Cybernetic Core, do 2 gazów
INnoVation: pierwszy Command Center, Reactor do Barracks, dopiero drugi Supply Depot
herO: Zealot, drugi Pylon, Mothership Core
INnoVation: Engineering Bay i +1 do ataku, do 2 Barracks, same Marines
herO: Stalker, drugi Nexus, Stargate
INnoVation: Stimpack, Factory, do 3 gazów, Shield
herO: Oracle, Robotics Facility, do 3 Gateway, Robotics Bay
INnoVation: Starport, do 3 Barracks (1 Reactor / 2 Tech Lab)
herO: 2 Forge, Twilight Council, Lance, Blink
INnoVation: trzeci Command Center, do 4 gazów, do 5 Barracks (2 Reactor / 3 Tech Lab), podwójny drop + produkcja Vikingów, w tym momencie 54 SCV + 2 Orbital
herO: do 6 Gateway, produkcja Colossusów, trzeci Nexus, do 8 Gateway, w tym momencie 51 Probe
INnoVation: do 6 gazów, Armory, do 2 Engineering Bay, do 8 Barracks (3 Reactor / 6 Tech Lab), Ghost Academy, do 2 Starport
herO: Charge, Dark Shrine, długo na 4 gazach
INnoVation: limit 17 Viking, 13 Marauders, 36 Marines, 3 Ghost, 6 Medivac, odciąga wszystkie SCV do ataku
herO: limit, 6 Colossus, 12 Stalker, 3 Sentry, 15 Zealot, w tym czasie 2 Dark Templary nękają

Zwróćmy uwagę, jak małe odległości zmieniły styl gry obu zawodników – od początku walczą oni o inicjatywę, robią przerwy w produkcji robotników. INnoVation kończy z limitem przepełnionym Marines – nie udało mu się znaleźć wcześniej momentu na korzystną ich wymianę. W rozstrzygającej bitwie padają kolosy i piechota ze wszystkimi SCV, pozostają na polu bitwy Stalkery i Vikingi. Wydaje mi się, że jedynym ratunkiem dla Terrana była wymiana Marines (chyba najłatwiej w dropach) i zmiana proporcji limitu. Nie rozumiem decyzji o odciągnięciu wszystkich SCV, w tym momencie i na tyle kolosów bardzo ryzykowne.

Mapa: King Sejong Station

INnoVation (Terran): standardowe Supply Depot, Barracks, 1 gaz, Reaper
herO (Protoss): ekonomicznie Pylon, Gateway, tylko 1 gaz, Cybernetic Core
INnoVation: drugi Command Center, Reactor do Barracks, dopiero drugi Supply Depot
herO: Stalker, Mothership Core, już drugi Nexus, dopiero do 2 gazów
INnoVation: Engineering Bay i +1 do ataku, do 2 Barracks, same Marines
herO: Forge, Robotics Facility
INnoVation: Stimpack, Factory, do 3 gazów
herO: szybko do 4 gazów, Robotics Bay, Twilight Council, wciąż tylko 1 Gateway
INnoVation: Starport, do 3 Barracks (1 Reactor / 2 Tech Lab), Shield
herO: dopiero do 3 Gateway, produkcja Colossusów, do 6 Gateway, Blink
INnoVation: do 5 Barracks (2 Reactor / 3 Tech Lab), do 4 gazów, trzeci Command Center
herO: do 2 Forge, trzeci Nexus, Lance
INnoVation: szybko produkcja Vikingów, do 2 Starport
herO: do 12 Gateway (!), Charge
INnoVation: do 8 Barracks (2 Reactor / 6 Tech Lab), Ghost Academy, czwarty Command Center
herO: Templar Archives, czwarty Nexus, piąty Nexus, przejście w produkcję Tempest (do 5 Stargate)
INnoVation: obrona przed nękaniem Zealotów z tyłu i obrona czwartej bazy przed presją 5 kolosów

W kluczowej bitwie padają drogie Vikingi i Ghosty kosztem prawie samych Zealotów; Terran nie ma szans na obronę kontry na swoją czwartą bazę. Kluczem do tej gry jest jednak wcześniejsza sytuacja. INnoVation gra dobrą wymianę piechotą w trakcie robienia trzeciego Nexusa, ale nie potrafi podtrzymać presji i już zaczyna robić Vikingi, nie zwiększa produkcji, te 4 Vikingi kosztują go utratę inicjatywy. Chwilę potem 5 Barracks przeciwko 12 Gateway jest zapowiedzią nieuniknionego. Dużą rolę odegrała również wyraźna przewaga w ulepszeniach Protossa.


10 komentarzy on GSL 2014 sezon 2, Code S, Ro32, grupa H – herO (P) vs INnoVation (T)

  1. Gr3333n

    Witaj Raven, zastanawiałem się jak będzie wyglądał ten cykl z tekstowym komentarzem do vod i cóż nie za dużo można zrobić jeżeli nie można komentować voda. Powiem szczerze, że wolałbym zobaczyć jak analizujesz jedną z powtórek gry z poprzedniego sezonu gsl. Odtwarzając ją w grze masz większe pole do popisu i zrobienia lepszej analizy, a do tego możesz nagrać swój komentarz i opowiedzieć coś o strategii lub mechanice gry.

    Poprzedni sezon code s – http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/2014_Global_StarCraft_II_League_Season_1/Code_S

    Replay pack do pobrania – http://wcs.battle.net/sc2/en/articles/wcs-2013-global-finals-and-2014-season-1-replays

    • Dzięki za linka i pomysły. Myślałem też już o tym wcześniej, ale chyba na razie nie będę w takiej konwencji nagrywał relacji. Ponieważ mam ograniczone możliwości streamowania, chcę komentować tylko gry turniejowe na żywo. Docelowo chciałbym być w stanie nagrywać 3 odcinki Od zera do progamera w tygodniu i prowadzić 2 relacje w roli komentatora.

      Ten cykl jest dla mnie sposobem na dodatkowe zmobilizowanie się do analizy obecnych trendów (co przyda mi się zarówno w grze, jak i w komentowaniu), a jednocześnie ma zachęcić widzów Terran TV do oglądania wybranych przeze mnie gier z dużych turniejów i pomóc im znaleźć kluczowe punkty decyzyjne w grze. Wiem, że trudno w to uwierzyć, ale wielu widzów nie ma pojęcia o tym, że bezpłatnie można obejrzeć takie gry jak wyżej z koreańskiego Code S :) Ponadto w takiej formie łatwo eksperymentować samemu z wybranymi otwarciami progamerów.

      Osobna kwestia to oczywiście marzenie, żeby kiedyś komentować rozgrywki GSL na żywo, w języku polskim!

      /R

    • Dodam jeszcze, że analizowanie gier z poprzedniego roku średnio mi odpowiada również ze względu na zmiany w mechanice gry, jakie następują.

      /R

      • Gr3333n

        W linku są powtórki z code S z kwietnia tego roku więc są naprawdę świeże :D i można z nich wyciągnąć naprawdę wiele. Nie chodziło mi tutaj o komentowania dema tak jakbyś to robił z grą na żywo ale raczej o analizę – strategia, podejmowanie decyzji, popełnione błędy oraz timingi :) Taki cykl z analizą powtórek pro graczy byłby fajnym uzupełnieniem serii ‚od zera do progamera’ natomiast wiem i rozumiem, że nie na wszystko masz czas. Uważam jednak, że jedna powtórka z analizą byłaby fajniejsza ‚do kawy’ niż tekstowe opisy vodów. Swoją drogą za linki do zagranicznych wydarzeń, gracze którzy nie są na bieżąco ze sceną będą na pewno wdzięczni.

        • Racja, te najnowsze powtórki z paczki które podesłałeś są całkiem świeże :) Chciałbym zrobić jakąś szerszą analizę trendów również w Terran TV, ale na razie nie chcę podejmować się zbyt wielu zadań jednocześnie. Może wrócę do tego pomysłu, jeśli się okaże, że nie jestem w stanie regularnie (1-2 w tygodniu) znaleźć jakichś gier do komentowania.

          /R

    • Racja, to byłoby coś, ale naradzie niestety niemożliwe. Kto wie, może kiedyś jeszcze usłyszymy komentarz Ravena przy koreańskich vodach ;) a co do tematu to bardzo fajne gry i analiza Ravena.

    • Generalnie nie podoba mi się kozi róg, w jaki zostali zepchnięci Terranie w grze przeciwko Protossom. Wczesny dostęp do Mothership Core (który zawsze się opłaca zagrać) i szybki Oracle (który zawsze na siebie zarobi, o ile nie wpadnie na minę) bardzo ograniczyły terrańskie otwarcia. Ten szybki Engineering Bay ani nie pozwala w pełni zabezpieczyć się przed Oracle, ani tak wczesne ulepszenie nie daje wyraźnego kopa piechocie przeciwko Protossowi (co innego przeciwko Zergowi, Terranowi, ale to i tak za wcześnie), a koszt zestawu Engineering Bay + 2 Turrety + ulepszenie do ataku to aż 425/100 na samym początku gry, jeszcze przed drugimi i trzecimi koszarami!

      Z drugiej strony jak ukarać Protossa za granie Oracle? Niektórzy próbują zagrać 1 Barracks, 1 Factory, 1 Starport i liczyć na to, że Widow Mine strąci Oracle – to jedyna szansa na jego strącenie na początku gry, a w razie czego można wykorzystać miny ofensywnie (drop). Tylko jest z tym jeden duży problem – to otwarcie z bardzo małą ilością piechoty, wpada się w pułapkę masowego bunkrowania na Stalkery z Blinkiem lub każde ofensywne otwarcie Protossa z kilku Gateway.

      /R

  2. Trochę szkoda, że jednak nie jest to w wersji audio, ale nie ma co narzekać. Można samemu próbować zanalizować grę i później porównać do tego jak to zrobił Raven. Moim zdaniem dobre ćwiczenie i do kawy porannej nadaje się w sam raz, żeby rozruszać trochę mózg po przebudzeniu się :D

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>