GSL 2014 Code S, sezon 2, wielki finał! – soO (Z) vs Classic (P)
W ubiegły weekend rozegrany został finał koreańskiego turnieju rozgrywanego w ramach World Championship Series, drugiego sezonu ligi Code S! Zmierzyli się ze sobą dwaj zawodnicy drużyny SK Telecom T1 – Eo „soO” Yoon Su (Zerg) i Kim „Classic” Doh Woo (Protoss). Oprócz prestiżowego tytułu i punktów w kwalifikacji WCS, zwycięzca miał zainkasować ponad 66 000 USD; nagroda za drugie miejsce wynosiła ponad 14 000 USD.
Spotkanie było rozegrane systemem do 4 zwycięstw, ja przeanalizowałem dla Was pierwsze dwie gry. Poniżej umieściłem jednak nagrania do kompletu gier finałowych.
Mapa nr 1 (od 22:30): King Sejong Station
soO (Zerg): bezpiecznie Overlord, Spawning Pool, drugie Hatchery, Overlord, 2 Zerglingi, do 3 Queen, trzecie Hatchery
Classic (Protoss): najszybsza ekspansja Pylong, drugi Nexus, Gateway (w bazie), Pylon, 2 gazy, Cybernetic Core, Zealot
soO: produkcja Drone, 2 gazy, w tym momencie 37 Drone
Classic: Mothership Core, Warp Gate, Sentry, do 3 Gateway, Stargate (tuż pod bazą Zerga!), w tym momencie 36 Probe
soO: dalej Drone, Roach Warren
Classic: Forge, do 4 gazów, Oracle
soO: widzi Stargate, do 4 Queen, Lair, 3 Spore Crawlers, do 6 gazów, Evolution Chamber (Ranged), produkcja Zergling, w tym momencie 65 Drone
Classic: presja przy 2 Oracle (słaby efekt), Twilight Council, trzeci Nexus, do 6 Gateway, w tym momencie 52 Probe
soO: czwarte Hatchery i piąte Hatchery, Spire, drugi Evolution Chamber, Infestation Pit, Glial Reconstitution (prędkość do Roach)
Classic: Robotics Facility, Blink
soO: dodaje Roach, Metabolic Boost (prędkość do Zergling)
Classic: armią Stalkerów i Sentry kontruje piątą bazę Zerga
soO: produkcja Mutalisk, odbudowuje piąte Hatchery, do 8 gazów
Classic: Warp Prism, do 2 Stargate, do 6 gazów, naciska armią na czwartą bazę Zerga (26 Stalker, 6 Sentry, 2 Oracle, Mothership Core)
soO: rozbija w bardzo korzystnej wymianie armię Protossa (sam ma 42 Zergling, 12 Mutalisk, 25 Roach), ale traci czwartą i piątą bazę
Classic: produkcja Phoenix / Stalker / Immortal
soO: odbudowuje czwarte i piąte Hatchery i kontratakuje (18 Mutalisk, 25 Roach, 12 Zergling) – gra korzystną wymianę ale wycofuje się
Classic: Stabilizuje grę, Fleet Beacon, Anion Pulse-Crystals (zasięg do Phoenix)
soO: produkcja Corruptor, Pathogen Glands (energia do Infestor)
Classic: czwarty Nexus, nęka Phoenixami armię powietrzną Zerga
soO: do 10 gazów, Hive, dodaje Infestory, przechwytuje Phoenixy przy pomocy Fungal Growth, ale traci sporo Mutalisków
Classic: Thermal Lance, produkcja Collossus, do 8 gazów
soO: Ultralisk Cavern, rozdziela armię i niszczy czwarty Nexus oraz jedyny Robotics Facility, ale dużym kosztem
Classic: kontratak, niszczy czwarte Hatchery bez walki
soO: dodaje Ultraliski (69 Drone, 5 Queen, 8 Mutalisk, 8 Corruptor, 6 Infestor)
Classic: atakuje piąte Hatchery (61 Probe, 2 Immortal, 15 Zealot, 37 Stalker, 1 Collossus, 8 Phoenix) – przełamuje obronę, bardzo korzystna wymiana i niszczy bazę Zerga
soO: próba odbudowania armii (produkcja Zergling / Infestor), ale za słaba ekonomia, kolejny atak Protossa kończy grę
Spokojna trzecia ekspansja Protossa pod przykryciem Oracle. Gra bardzo niekorzystną wymianę, ale nie pozwala rozwinąć Zergowi wydobycia powyżej 3 baz.
Wydaje się, że Zerg nie potrafi wykorzystać jednostek kosztujących mało gazu i nie potrafi skomponować armii przeciwko masie Stalkerów i Phoenixów. Zabrakło chyba trochę cierpliwości – grał przecież przeciwko tylko 3 bazom Protossa, ale zajmującego ekspansje w kierunku Zerga – co skróciło znacznie dystans między graczami i umożliwiło bardzo szybki kontratak Protossowi.
Classic nie gra jakichś wyrafinowanych ataków – polega na przewadze ekonomicznej, robi wszystko, żeby ją utrzymać i wybiera do ataku momenty, w których Zerg jeszcze nie rozwinął dostatecznie nowych wydobyć.
Mapa nr 2 (od 7:30): Alterzim Stronghold
soO (Zerg): najszybsza podwójna ekspansja Overlord, drugie Hatchery (z tyłu bazy), trzecie Hatchery, Spawning Pool
Classic (Protoss): najszybsza ekspansja Pylon (w bazie), drugi Nexus (z tyłu bazy), Gateway, Pylon, 2 gazy, Cybernetic Core, Zealot
soO: do 4 Queen, 2 Zerglingi, do 2 gazów, w tym momencie 33 Drone
Classic: Stargate, Warp Gate, Oracle, Sentry, w tym momencie 36 Probe
soO: do 4 gazów, 3 Spore Crawlers
Classic: Oracle, Void Ray, do 4 gazów, Forge, Mothership Core (dopiero)
soO: Lair, Roach Warren, 2 Evolution Chamber (Melee), Metabolic Boost (prędkość do Zerglingów)
Classic: Robotics Facility, trzeci Nexus, Robotics Bay
soO: do 5 Queen, produkcja Zergling, w tym momencie 62 Drone
Classic: do 4 Gateway, w tym momencie 58 Probe
soO: do 6 gazów, Spire, Infestation Pit, czwarte Hatchery (w bazie)
Classic: produkcja Collossus, Thermal Lance, do 3 Stargate
soO: piąte Hatchery, do 6 Queen, Pathogen Glands (energia do Infestor), Hive
Classic: produkcja Void Ray, Twilight Council, do 6 Gateway, Charge
soO: do 14 Queen, do 8 gazów, dodaje Corruptory i Infestory oraz kolejne Spore Crawlers
Classic: atakuje 8 Void Rayami główną bazę Zerga
soO: Ultralisk Cavern, zatrzymuje cały atak jednym Fungal Growth, ale Protoss wycofuje się Recallem
Classic: atak na czwartą bazę (12 Void Ray, 13 Zealot, 2 Collossus) razem z dropem do drugiej bazy Zerga
soO: ponownie zmusza Protossa do Recalla, do 8 gazów, szóste Hatchery (piąte wydobycie)
Classic: Fleet Beacon, Templar Archives, do 8 Gateway, czwarty Nexus
soO: do 10 gazów, kontruje Zerglingami czwarty Nexus
Classic: niszczy bez walki piątą bazę Zerga i wraca Recallem, żeby zatrzymać kontratak Zerglingami; dodaje Archhony
soO: szóste i siódme Hatchery (dwie nowe bazy), nowy limit wojska (76 Drone, 15 Queen, 26 Zergling, 3 Overseer, 11 Ultralisk, 4 Infestor)
Classic: czwarty Nexus (tym razem w kierunku Zerga), nowy limit wojska (57 Probe, 1 Observer, 13 Zealot, 2 Immortal, 6 Archon, 3 Collossus, 1 Warp Prism, 16 Void Ray, 1 Sentry, 1 Mothership Core), znowu niszczy jedną z nowych baz Zerga
soO: wbiega Zerglingami, ale Protoss wraca Recallem
Classic: Dark Shrine, atakuje (2 Zealot, 3 Immortal, 3 Collossus, 12 Archon, 16 Void Ray) na armię Zerga (20 Zergling, 15 Queen, 12 Ultralisk, 8 Infestor) – traci wszystko na lądzie po niekorzystnej wymianie
soO: uzupełnia armię do limitu (Ultraliski i Zerglingi), kontratakuje – gg
Po raz kolejny widzimy na tej mapie podwójną ekspansję Zerga przed Spawning Pool. Ale tym razem zamiast Phoenixów i Zealotów, Protoss decyduje się na zagranie od razu docelowej kombinacji Collossus i Void Ray. Trudno jest soO skontrować trzeciej bazy Protossa.
Zerg jednak idealnie komponuję swoją armię przeciwko takiej kombinacji Protossa oraz świetnie powstrzymuje dropy i pierwszy atak z powietrza.
Uwagę w tej grze zwraca jeszcze kontrowersyjna dla mnie umiejętność Mothership Core – Recall. Kolejnych 5 teleportacji miało gigantyczny wpływ na tę grę i moim zdaniem jest dobrym argumentem za osłabieniem umiejętności (najchętniej widziałbym ją po prostu dopiero u „dużego” Mothershipa).