Wszystko co powinieneś wiedzieć o OSL!
Pod koniec zeszłego tygodnia opublikowana została pierwsza część cyklu traktującego o koreańskich pro-ligach. Na pierwszy ogień poszła jedna z indywidualnych lig – MSL. Z dniem dzisiejszym przyszła kolej na kolejną ligę. Tym razem postaram się przybliżyć Wam wszystkie tajniki związane z OnGameNet StarLeague – w skrócie OSL. Zapraszam do lektury.
OSL (OnGameNet Starleague) jest turniejem w całości przeznaczonym dla profesjonalnych graczy StarCrafta posiadający licencję KeSPA. Turniej emitowany jest na kanale OnGameNet (OGN) , wchodzącą w skład Koreańskich telewizji kablowych w całości poświęconych e-sportowi. Korzenie OSL sięgają roku 1999, jednak dopiero w 2001 roku turniej ogłoszony został pierwszym turniejem przeznaczonym wyłączenie dla profesjonalistów. Mając to na uwadze, OSL jest najstarszym, a co za tym idzie, najbardziej prestiżowym turniejem przeznaczonym dla wyłącznie dla graczy StarCrafta. W Korei OSL nazywana jest po prostu StarLeague, jednakże z uwagi fakt, iż inny z turniejów przeznaczonych dla profesjonalistów (MSL), również posiada w nazwie człon „StarLeague”, turniej organizowany OGN nazywany jest, poza Koreą, OSL.
OnGameNet StarLeague to turniej, w którym bierze udział 40 graczy, trwający około czterech miesięcy. Przerwa pomiędzy poszczególnymi edycjami turnieju wynosi z reguły około 2 tygodni. OSL posiada bardzo prostą strukturę – turniej ten podzielony jest na dwie rundy. Poniżej schemat objaśniający cały proces:
Prawo do startu w turnieju ma każdy gracz z licencją KeSPA-y. Zasadniczy etap OSL składa się z 40 graczy. 24 z nich kwalifikuje się do turnieju przez eliminacje offline. Kolejna 12 to zawodnicy, którzy w poprzedniej edycji zajęli miejsca od 5 do 16 (awansowali do drugiej rundy OSL, lecz zostali wyeliminowani przed półfinałami). Pozostała czwórka to zawodnicy, którzy zapewnili sobie “slot” w etapie zasadniczym dobrymi występami we wcześniejszej edycji turnieju – dotarli co najmniej do półfinału rozgrywek. Innymi słowy, najlepsza czwórka poprzedniej edycji OSL zaczyna swoją przygodę z OSL dopiero od drugiej rundy.
Tak wygląda w skrócie schemat rozgrywania poszczególnych etapów OSL, przejdźmy zatem do szczegółowego opisania każdego z nich.
Eliminacje offline są pierwszym etapem turnieju, wchodzącym w skład pierwszej rundy, mającym na celu wyłonienie 24 zawodników, awansujących do kolejnego etapu. Gracze podzieleni są na 24 grup – zwycięzca każdej z nich ma zagwarantowany udział w kolejnym etapie pierwszej rundy turnieju zwanym OSC. Pierwszy etap turnieju (eliminacje offline) nazywane są w skrócie PSL (Pc-Bang StraLeague), jednak oficjalna nazwa tej rundy to OSC Round 1 (Runda pierwsza OSC).
Każdy gracz z ważną licencją KeSPA-y ma prawo do udziału w tym turnieju. Gracze przydzielani są do jednej z grup eliminacyjnych – w rezultacie otrzymujemy 24 grup, po 8 lub 7 zawodników. Mecze w grupach odbywają się na zasadzie drabinki pucharowej Single Elimination. Wszystkie mecze rozgrywane są w systemie best-of-three (do dwóch zwycięstw). Awans do kolejnego etapu mogą zapewnić sobie jedynie zwycięzcy poszczególnych grup. W rezultacie otrzymujemy 24 graczy awansujących do następnego etapu pierwszej rundy turnieju – OSC. Jak nietrudno zauważyć w niektórych grupach jeden z zawodników, z uwagi na mniejszą ilość graczy, otrzymuje „Free win” (automatyczny awans w drabince grupowej). Zawodnik ten nie jest jednak wybierany losowo – jest to zawodnik najwyżej rozstawiony w rankingu KeSPA spośród wszystkich graczy w grupie. Wszystkie mecze eliminacyjne rozgrywane są na przestrzeni zaledwie dwóch dni.
OSC jest kolejnym etapem pierwszej rundy OSL. Zawodnicy rozgrywają mecze w 12 grupach po 3 zawodników. Z każdej grupy awans do kolejnego etapu może zapewnić sobie tylko jeden zawodnik. Daje nam to w sumie 12 graczy, którzy awansują do drugiej rundy turnieju, w której czaka na nich najlepsza czwórka poprzedniej edycji OSL.
W tym etapie udział bierze 24 zawodników, którzy zapewnili sobie awans drogą eliminacji (PSL) oraz 12 zawodników, którzy awansowali do drugiej rundy OSL w poprzedniej edycji tego turnieju. Utworzona w ten sposób grupa 36 zawodników dzielona jest na 12 grup po 3 graczy. Przydział zawodników do poszczególnych grup jest w znaczącym stopniu procesem losowym, jednak istnieje jedna dość istotna zasada. Zawodnicy, którzy zapewnili sobie miejsce w OSC na drodze występów w poprzedniej edycji nie mogą spotkać się ze sobą w jednej grupie – innymi słowy przydzielani są do osobnych grup. W następnej kolejności do każdej grupy dolosowywanych jest dwóch graczy, którzy wywalczyli awans do OSC drogą eliminacji offline. Z pewnością wielu z Was zastanawia się jaki system obowiązuje w meczach grupowych mając na uwadze, fakt, iż każda grupa składa się z zaledwie 3 graczy. System ten jest dziecinnie prosty, aby ułatwić to w jeszcze większym stopniu podzielę zmagania grupowe na dwie rundy. W pierwszej rundzie mecz rozgrywają między sobą zawodnicy, którzy wywalczyli awans do OSC drogą kwalifikacji offline. Rozgrywają oni jeden mecz w systemie best-of-three (do dwóch zwycięstw), przegrany tego meczu definitywnie odpada z turnieju, natomiast zwycięzca awansuje do drugiej rundy. Bezpośrednie miejsce w drugiej rundzie ma zapewnione gracz, który zagwarantował sobie udział w OSC na drodze występów w poprzedniej edycji OSL. Jak więc nietrudno się domyślić w tej rudzie mecz swój rozgrywają wyżej wspomniany zawodnik, oraz gracz, który wywalczył sobie miejsce podczas pojedynku w pierwszej rundzie tejże grupy. Mecz odbywa się w systemie best-of-three, natomiast zwycięzca tego pojedynku awansuje do kolejnego etapu (rundy drugiej) turnieju.
Kolejny etap turnieju nazywany jest potocznie Group Selection (tzw. draft). Zadaniem draftu jest przydzielenie poszczególnych zawodników do jednej z 4 grup ponumerowanych od A do D. W drafcie bierze udział 16 zawodników (12 która zapewniła sobie awans podczas OSC oraz czwórka najlepszych graczy z poprzedniej edycji OSL). Podczas draftu gracze, którzy wywalczyli sobie spot w tym etapie, podczas swoich występów w poprzedniej edycji turnieju (wspomniana czwórka najlepszych graczy) rozstawiani są z numerami od 1 do 4 (tzw. seed). Seed nr 1 i 2 przyznawane są graczom, którzy wywalczyli awans do finału poprzedniej edycji – odpowiedni „1” dla zwycięzcy oraz „2” dla przegranego finału. Numery 3 i 4 przyznawane są graczom, którzy ponieśli porażki w półfinałach poprzedniej edycji – tym razem czynnikiem determinującym jest ranking KeSPA. Zasady Group Selection są zdecydowanie prostsze i łatwiejsze do zrozumienia od tych obowiązujących podczas „Steal Draftu” w MSL.
Rozstawieni w ten sposób zawodnicy przydzielani są do odpowiednich grup – gracz z „jedynką” do grupy A, z „czwórką” do grupy D. W następnej kolejności gracz rozstawiony z nr 1, wybiera jednego zawodnika z pozostałej dwunastki, który dołącza do jego grupy i zajmuje drugi spot. Następnie tą samą czynność wykonuje gracz z „dwójką”, wybierając z pozostałej jedenastki graczy. Następni w kolejności są gracze z „trójką” i „czwórką”. W następnej kolejności gracz z drugiego spotu w grupie D (wybrany przez gracze z „czwórką”) wybiera kolejnego gracz, który dołączy do ich grupy – gracz ten zajmuje spot nr 3 w tej grupie. Następnie tą samą czynność wykonują gracze z drugiego spotu w grupach C, B oraz A. Na zakończenie przychodzi kolej wyboru graczy z trzeciego spotu poszczególnych grup. Startując od gracza z grupy A, zawodnicy wybierają po jednym z pozostały graczy, który kompletuje w ten sposób skład w poszczególnych grupach. Tym oto prostym sposobem tworzone są 4 grupy po 4 graczy. Poniżej zamieszczam video z Group Selection, które miało miejsce podczas obecnej edycji OSL (video niestety jest w języku koreańskim, jednak będziecie mogli mieć wgląd na to w jaki sposób przeprowadzany jest taki event w Korei).
W tym etapie gracze rozstawieni są pomiędzy 4 grupy. Mecze odbywają się w systemie best-of-one (do jednego zwycięstwa), „każdy z każdym”. Awans do fazy pucharowej zapewnić może sobie dwóch graczy z każdej grupy. Po rozegraniu przez każdego zawodnika trzech meczów tworzona jest mini-tabela w której uwzględniany jest bilans meczów wygranych do meczów przegranych – do kolejnej rundy awansują dwaj graczy z największą ilością zwycięstw. Sytuacja komplikuje się w przypadku gdy trzej zawodnicy uzyskują końcowy bilans na poziomie 2-1 (dwa zwycięstwa, jedna porażka), dodatkowo w bezpośrednich meczach miedzy tymi trzema zawodnikami bilans gier wynosi 1-1. W takim wypadku zarządzana jest dogrywka pomiędzy tymi 3 zawodnikami na następujących zasadach:
- gracze rozgrywają między sobą serie meczów best-of-one,
- zawodnik, który odniesie dwa zwycięstwa podczas meczów w dogrywce, awansuje do kolejnego etapu,
- na podstawie bilansu gier w tych meczach determinowany jest ostateczny układ graczy w poszczególnej grupie,
- jeżeli dogrywka nie przyniesie oczekiwanego rezultatu (żaden z zawodników nie odniesie dwóch zwycięstw) rozgrywana jest kolejna dogrywka,
- gracze zmuszeniu są do rozgrywania kolejnych dogrywek do momentu osiągnięcie przez jednego z nich dwóch zwycięstw;
Wyłoniona w ten sposób ósemka zawodników stoczy zacięte boje w kolejnym etapie – fazie pucharowej.
W tej fazie turnieju udział bierze 8 zawodników, która zapewniła sobie awans w etapie grupowym. Mecze w tym etapie odbywają się w systemie best-of-three (do dwóch zwycięstw) w przypadku ćwierćfinałów, oraz best-of-five (do trzech zwycięstw) w przypadku pozostały rund (półfinały oraz finał).
W momencie gdy wszystkie mecze fazy grupowej są już zakończone tworzona jest drabinka pucharowa Single Elimination. Zasady obowiązujące podczas losowania drabinki są dwie. Gracze z pierwszych miejsc łączeni są w pary z graczami z miejsc drugich fazy grupowej. W oparciu o aktualny ranking KeSPA bracket dzielony jest na dwie części, tak aby zapewnić równowagę między graczami w odpowiednich częściach drabinki (jako przykład można podać fakt, iż gracze z pierwszego i drugiego miejsca w rankingu KeSPA, przydzieleni są do przeciwnych części drabinki, tak aby mogli spotkać się dopiero w finale). Utworzony w ten sposób bracket ma oczywiście na celu wyłonienie najlepszego zawodnika turnieju.
Warto wspomnieć, iż pierwotnie drugi etap drugiej rundy OSL (etap po Group Play) również rozgrywany był w systemie grupowym. Gracze dzieleni byli na dwie grupy po 4 zawodników, rozgrywając mecze na zasadach identycznych do tych obowiązujących w Group Play. Mecze w poszczególnych grupach odbywały się jednego dnia na przestrzeni trzech tygodni (jednak kolejka na tydzień). Po meczach w grupach dwóch najlepszych zawodników awansowało do półfinałów rozgrywanych systemem best-of-five (do trzech zwycięstw).
Poznaliśmy już wszystkie zasady obowiązujące podczas rozgrywania turnieju, przejdźmy zatem do zapoznania się z niektórymi „znakami firmowymi” turnieju.
The Golden Mouse (Złota Mysz), jest nagrodą przyznawaną każdemu zawodnikowi, który trzykrotnie zdoła wygrać OSL. Do tej pory sztuka ta udała się zaledwie trzem zawodnikom, byli nimi:
- NaDa (2006 rok),
- JulyZerg (2008 rok),
- Jaedong (2009 rok);
Kolejnymi kondydatami do zdobycia wyróżnienia są trzej Terranie, FlaSh (który ma szanse osiągnąć ten cel w trakcie obecnej edycji OSL), SlayerS_’BoxeR’ oraz iloveoov. Z ramienia Protossów dwukrotnie OSL wygrywał GARIMTO. Mając na uwadze aktywność wspomnianej czwórki, wydaje się, iż tylko FlaSh ma jeszcze szanse na sięgnięcie po Złotą Mysz.
NaDa, July, Jaedong… FlaSh?
Jako pierwszy sztuki tej dokonał NaDa, wygrywając w 2006 roku swój mecz finałowy z Anytime. Podczas kolejnej edycji OSL NaDa ponownie zaszedł do finału rozgrywek – wówczas organizatorzy turnieju postanowili wyjść poza granice idei Złotej Myszy. Podczas wyżej wspomnianej edycji został ogłoszony fakt, iż Platynowa Mysz zostanie przyznana każdemu zawodnikowi, który zdoła pięciokrotnie osiągnąć sukces w OSL, natomiast Diamentowa Mysz przyzna zostanie graczowi, który wygra te rozgrywki siedmiokrotnie. Jednakże od tamtego momentu, żaden z zawodników nie był blisko wywalczenia tych wyróżnień.
Na zakończenie warto nadmienić, iż wartość Złotej Myszy szacowana jest na około 8000 dolarów.
The Royal Road
The Royal Road (Królewski Szlak) jest przydomkiem nadawanym każdemu zawodnikowi, który zdoła sięgnąć po zwycięstwo w OSL podczas swojego debiutanckiego sezonu w tej lidze. W Korei mówi się, iż każdy zawodnik, który zdoła wygrać OSL za pierwszym podejściem, przeszedł przez królewski szlak. Jak do tej pory zdołało tego dokonać aż siedmiu zawodników: SlayerS_’BoxeR’, GARIMTO, NaDa, JulyZerg, Anytime, sAviOr oraz Jaedong.
The Legend of the Fall
The Legend of the Fall jest przesądem mówiącym o tym, iż gracz Protosski może wygrać OSL jedynie podczas jesiennych edycji turnieju. Legenda ta zadomowiła się w rozgrywkach po finale OSL w 2001 roku kiedy to GARIMTO pokonał Boxera, powstrzymując go od zdobycia trzeciego z rzędu tytułu najlepszego gracza OSL. Jak do tej pory sprawdzało się to w zdecydowanej większości przypadków – jedynym wyjątkiem jest Nal_rA, który zdołał wygrać OSL zimą (złośliwi jednak twierdzą, iż również w tym przypadku mamy do czynienia z tą „legendą”, gdyż tamte rozgrywki rozpoczęły się jeszcze jesienią – konkretnie 3 grudnia).
Curse of the OSL Champion
Curse of the OSL Champion (Przekleństwo Mistrza OSL), to kolejny przesąd towarzyszący rozgrywkom OnGameNet. Tym razem pod lupę wzięci zostali dotychczasowi zwycięzcy rozgrywek – według przesądu zawodnik, który zdoła wygrać OSL w kolejnej edycji turnieju odpadnie podczas fazy grupowej, która de facto jest dla niego pierwszą fazą turnieju. Zazwyczaj aktualni mistrzowie wygrywają swoje pierwsze mecze, po czym przegrywają dwa kolejne odpadając tym samym z turnieju.
OMAT
OMAT czyli OnGameNet Map Architecture Team to zespół map makerów tworzący mapy wyłącznie na potrzeby rozgrywek OSL. Działania zespołu zostały zainicjowane w 2005 roku kiedy to wydano mapę Ride of Valkyries. Od tego momentu OMAT rok rocznie tworzy mapy na potrzeby OSL – niestety nie wszystkie mapy są pozytywnie odbierane przez zawodników. Najciekawszymi mapami stworzonymi przez OMAT są z pewnością Peaks of Baekdu czy chociażby 815. Największe niewypały to Pioneer Period, Tears of the Moon oraz Demon’s Forest.
Tears of the Moon – czy ktoś z Was pamięta tę mapę, której statystyki ZvP oscylują w okolicach 90%?
Początki OSL sięgają 1999 roku, w którym to został rozegrany pierwszy turniej zaliczany do tych rozgrywek. W turnieju wystartowało 19 zawodników, rozkład sił prezentował się następująco:
Terranie: Kill, RandomParkSa, Rookie, SSamJang, V-Gundam, [B_Blade]Leader;
Zergowie: eVERLAST, Freemura, GGMAN, Neo(E)Protoss, October, Savage, SKELTON, TheBOy, [z-zone]Khan;
Protossi: Feel_LOVE, MiMi, resisa, TAENI;
Pierwszy turniej podzielony był na trzy etapy: wstępny, zasadniczy oraz play off. W etapie wstępnym wzięło udział 6 zawodników, którzy zostali podzieleni na 3 pary, z których awans do kolejnej rundy mógł zapewnić sobie jeden gracz. Sztuki tej dokonali: V-Gundam oraz resisa – wygrywając swoje spotkania 2:1, oraz TheBOy, który rozprawił się ze swoim przeciwnikiem, Rookie, bez większych problemów wygrywając 2:0.
Kolejny etap podzielony był na dwie rundy, w których zawodnicy rozdzielani byli do 4 osobowych grup. W pierwszej rundzie były to 4 grupy, w drugiej tylko dwie. Awans z każdej grupy mogło zapewnić sobie dwóch zawodników. Mecze w grupach rozgrywane były systemem round-robin (każdy z każdym) – w meczach obowiązywał system best-of-one. Do finału zdołali awansować: TheBOy, SSamJang, Freemura oraz Feel_LOVE. Najlepszym z wyżej wymienionej czwórki okazał się Freemura, pokonując w finale TheBOya 3:2. Poniżej pełne zestawienie pozycji na podium:
Tooniverse Progamer Korea Open (02-10-1999 / 30-12-1999)
- Freemura
- TheBOy
- SSamJang
- Feel_LOVE
Pula map: Showdown, Ashrigo, Snowbound, Lost Temple;
Kolejne dwa turnieje to sukcesy graczy Protosskich, pierwszym z nich był Kanadyjczyk Grrrr…, który był pierwszym i zarazem ostatnim graczem z poza Korei, któremu udało się sięgnąć po zwycięstwo w ligach koreańskich. Drugim graczem był GARIMTO, dla którego jednak nie był to ostatni tryumf w OSL. Podium w tych turniejach wyglądało następująco:
Hanaro Tongshin OSL (16-02-2000 / 16-05-2000)
- Grrrr…
- H.O.T-Forever
- ChRh
- [z-zone]Byun
Pula map: Blaze, Dark Stone, Deep Purple, Space Odyssey, Glacial Epoch;
Freechal OSL (24-07-2000 / 01-11-2000)
- GARIMTO
- SKELTON
- BaNulDoDuk
- S.E.S_486
Pula map: Blaze, Dark Stone, Avant Garde, Space Odyssey, Jungle Story;
Po rozegraniu serii trzech turniejów organizatorzy postanowili przeprowadzić turniej przeznaczony wyłącznie dla najlepszych graczy minionych rozgrywek. W turnieju rozegranym na przestrzeni grudnia 2000 roku, najlepszym okazał się Grrrr… pokonując w finale TheBOya.
King of Kings Tournament 1 (04-12-2000 / 28-12-2000)
- Grrrr…
- TheBOy
Pula map: Neo Blaze, Ice Temple, Deep Purple, Neo Jungle Story;
Wraz ze startem 2001 roku i rozpoczęciem kwalifikacji do nowej edycji OSL, turniej ten został uznany pierwszym w pełni profesjonalnym turniejem StarCrafta. Na szczęście dla niektórych graczy, nie odbiło się to w negatywny sposób na poprzednich turniejach, których zwycięzcy wciąż są zaliczani do grona zdobywców OSL.
Kolejne trzy turnieje to z pewnością popis umiejętności jednego z najbardziej rozpoznawalnych graczy sceny StarCrafotwej – Boxera. Bez większych problemów zdołał on dotrzeć do trzech finałów OSL z rzędu -wygrywając dwa z nich. Od zdobycia trypletu powstrzymał go Protoss – GARIMTO, który zdołał wygrać pojedynek finałowy 3:2. Poniżej video z ostatniej gry finałowego pojedynku:
Pełna lista zawodników, którzy zajęli czołowe miejsce podczas wyżej wspomnianych turniejów, poniżej:
Hanbitsoft OSL (16-02-2001 / 05-05-2001)
- SlayerS_’BoxeR’
- JinNam
- Grrrr…
- Kingdom
Pula map: Neo Blaze, Legacy of Char, Hall of Valhalla, Neo Jungle Story;
Coca-Cola OSL (15-06-2001 / 08-09-2001)
- SlayerS_’BoxeR’
- YellOw
- V-Gundam
- Isaac
Pula map: The Ragnarok, Neo Legacy of Char, Neo Hall of Valhalla, Neo Jungle Story;
SKY OSL Season 1 (19-10-2001 / 28-12-2001)
- GARIMTO
- SlayerS_’BoxeR’
- TheMarine
- YellOw
Pula map: Neo Vertigo, Incubus, Silent Vortex, Crimson Isles;
Kolejnym turniejem zorganizowanym przez OGN był kolejny turniej z cyklu King of Kings. Tym razem w turnieju wystartowało 6 zawodników, rozkład sił wyglądał następująco:
Terranie: SlayerS_‘BoxeR’, V-Gundam, TheMarine;
Zergowie: YellOw, JinNam;
Protossi: GARIMNTO;
Turniej podzielony był na dwa etapy – ligę oraz play off. W etapie ligowym obowiązywały zasady round-robin, wszystkie mecze rozgrywane były systemem best-of-one. Poniżej wyniki poszczególnych spotkań etapu ligowego:
Link do drabinki w osobnym oknie: King of Kings
W finale turnieju zmierzyli się ze sobą Yellow oraz V-Gundam. Zerg nie miał większych problemów z pokonaniem swojego rywala, wygrywając ten mecz 3:0. Poniżej video z finałowej gry turnieju:
KT King of Kings Tournament 2 (12-01-2002 / 22-02-2002)
- YellOw
- V-Gundam
Pula map: Neo Vertigo, Neo Legacy of Char, Neo Silent Vortex, Neo Lost Temple;
Kolejne turnieje OSL to w dużym stopniu narodziny „Curse of the OSL Champion”. Żaden z zawodników nie był w stanie zdominować rozgrywek na przestrzeni kilku edycji, co zaowocowało ciągłymi zmianami w zestawieniu gier finałowych. Poniżej lista czterech kolejnych edycji OSL.
NATE OSL (29-03-2002 / 09-06-2002)
- Sync
- H.O.T-Forever
- ChRh
- Oddysay
Pula map: Neo Vertigo, The Bifrost, Neo Silent Vortex, Forbidden Zone;
SKY OSL Season 2 (12-07-2002 / 12-10-2002)
- Reach
- SlayerS_‘BoxeR’
- YellOw
- ElkY
Pula map: Neo Vertigo, Neo Bifrost, Gaema Gowun, Neo Forbidden Zone;
Panasonic OSL (15-11-2002 / 14-02-2003)
- NaDa
- ChoJJa
- YellOw
- Junwi
Pula map: Avant GardeⅡ, Neo Bifrost, Gaema Gowun, Neo Forbidden Zone;
Olympus OSL (04-04-2003 / 13-07-2003)
- XellOs
- YellOw
- SlayerS_‘BoxeR’
- Junwi
Pula map: Guillotine, Neo Bifrost, Shin Gaema Gowon, Nostalgia;
MyCube OSL (01-08-2003 / 09-11-2003)
- Kingdom
- Nal_rA
- Junwi
- Reach
Pula map: Guillotine, Paradoxxx, Shin Gaema Gowon, Nostalgia;
Ostatnim turniejem zorganizowanym w starym formacie był turniej zorganizowany we współpracy z firmą NHN Hangame, który rozpoczął się na początku grudnia 2003 roku. W turnieju tradycyjnie wzięło udział 16 zawodników – rozkład sił prezentował się następująco:
Terranie: SlayerS_’BoxeR’, Control, DoGGi, ElkY, NaDa, V-Gundam;
Zergowie: ChoJJa, GoRush, JJu, Junwi, MuMyung;
Protossi: Kingdom, Nal_rA, RainBOw, Reach, Zeus;
Tradycyjnie gracze zostali podzieleni na 4 grupy po czterech zawodników. Mecze w poszczególnych grupach miały następujący przebieg:
Link do drabinki w osobnym oknie: NHN Hangame pt 1
Jak widzimy na powyższym schemacie – w trzech grupach konieczne było rozgrywanie Tiebreaków. W grupie A awans uzyskali Silnet_Control oraz Zeus, z grupy B awansowali Nal_rA oraz JJu, natomiast z grupy C: NaDa oraz Junwi.
Kolejny etap przyniósł nam kolejne grupy – przebieg gier prezentował się następująco:
Link do drabinki w osobnym oknie: NHN Hangame pt 1
W półfinale spotkali się: Zeus z Silent_Control oraz Nal_rA z JJu. Do pojedynku finałowego awansowali Zues ogrywając swojego przeciwnika 3:0, oraz Nal_rA, który wygrał swój mecz 3:1. W finale lepszy okazał się Nal_rA wygrywając 3:1, natomiast trzecie miejsce wywalczył Silent_Control wygrywając 3:2. Poniżej video z finałowej gry turnieju:
NHN Hangame OSL (12-12-2003 / 21-03-2004)
- Nal_rA
- Zeus
- Silent_Control
- JJu
Pula map: Neo Guillotine, Paradoxxx Ⅱ, Namja Iyagi, Nostalgia;
Wraz z zakończeniem NHN Hangame OSL przyszła pora na zmiany. Organizatorzy postanowili zrezygnować z rozgrywania dwóch faz grupowych w zasadniczej części turnieju, zastępując drugą fazę drabinką pucharową Single Elimination. W fazie pucharowej mecze rozgrywane były: ćwierćfinał w systemie best-of-three, półfinał oraz finał w systemie best-of-five.
Pierwszym turniejem przeprowadzonym w nowym formacie był Gillete OSL, w którym wystąpili następujący gracze:
Terranie: Casy, Silent_Control, DoGGi, GoodFriend, iloveoov, NaDa, TheMarine, XellOs;
Zergowie: GoRush, JJu, JulyZerg;
Protossi: Kingdom, Nal_rA, RainBOw, Reach, Zeus;
Podział zawodników na grupy podczas Group Selection wyglądał następująco:
Grupa A: Nal_rA -> iloveoov -> Reach -> GoodFriend
GROUP B: Zeus -> JulyZerg -> Casy -> DoGGi
Group C: Silent_Control -> NaDa -> GoRush -> RainBOw
GROUP D: XellOs -> JJu -> Kingdom -> TheMarine
Tym razem gry turniejowe potoczyły się bez większych problemów, dlatego też nie było potrzebne rozgrywanie żądnego Tiebreaka. Awans z grup zapewnili sobie:
Grupa A: iloveoov 3-0, Reach 2-1, Nal_rA 1-2, GoodFriend 0-3;
Grupa D: JulyZerg 3-0, Zeus 2-1, Casy 1-2, DoGGi 0-3;
Grupa C: NaDa 2-1, Silent_Control 2-1, GoRush 1-2, Rainbow 1-2;
Grupa D: Kingdom 3-0, XellOs 2-1, JJu 1-2, TheMarine 0-3;
Przebieg meczów w drabince pucharowej przedstawia poniższy schemat:
Link do drabinki w osobnym oknie: Gillette OSL
W meczu o trzecie miejsce lepszy okazał się iloveoov pokonując swojego przeciwnika 3:2. Video z finałowej gry turnieju poniżej:
Gillette OSL (30-04-2004 / 01-08-2004)
- JulyZerg
- Reach
- iloveoov
- Silent_Control
Pula map: Mercury, Requiem, Namja Iyagi, Nostalgia;
Rezultaty kolejnych edycji OSL prezentowały się w następujący sposób:
EVER 2004 OSL Season 1 (27-08-2004 / 20-11-2004)
- iloveoov
- SlayerS_’BoxeR’
- Reach
- YellOw
Pula map: Mercury, Requiem, Bifrost III, Pelennor;
IOPS OSL (17-12-2004 / 05-03-2005)
- NaDa
- JulyZerg
- GoRush
- GoodFriend
Pula map: Neo Guillotine, Requiem, Alchemist, Dream of Balhae;
EVER 2005 OSL Season 2 (08-04-2005 / 02-07-2005)
- JulyZerg
- GoodFriend
- XellOs
- GoRush
Pula map: Luna The Final, Neo Requiem, Ride of Valkyries, Forte;
So1 OSL (05-08-2005 / 05-11-2005)
- Anytime
- SlayerS_’BoxeR’
- iloveoov
- Pusan
Pula map: R-Point, 815, Ride of Valkyries, Neo Forte;
ShinHan OSL Season 1 (25-11-2005 / 04-03-2006)
- iloveoov
- JulyZerg
- Pusan
- Casy
Pula map: Rush Hour Ⅱ,Sin 815, Ride of Valkyries, Pioneer Period;
ShinHan OSL Season 2 (12-04-2006 / 24-06-2006)
- Casy
- ChoJJa
- YellOw
- JJu
Pula map: Rush Hour Ⅲ, 815 Ⅲ, Peaks of Baekdu, Sin Pioneer Period;
ShinHan OSL Season 3 (18-08-2006 / 18-11-2006)
- NaDa
- Anytime
- Midas
- GoodFriend
Pula map: Tau Cross, Sin Peaks of Baekdu, Arcadia II, Arkanoid;
Wartym odnotowania jest fakt, iż podczas trzeciego sezonu OSL organizowanego we współpracy z ShinHan Bank, NaDa jako pierwszy gracz w historii zdobył Złotą Mysz – wyróżnienie dla gracza, który trzykrotnie sięgnie po tytuł najlepszego gracza OSL.
NaDa po zwycięstwie nad Anytime.
Ostatnią przeszkodą NaDy na drodze do sięgnięcia po Złotą Mysz był Protoss: Anytime. W finale mieliśmy okazję obejrzeć aż pięć gier, z których każda stała na naprawdę dobrym poziomie. Ostatecznie NaDa wygrał ten pojedynek 3:2 – video z decydującej gry turnieju poniżej:
Rozkład sił w kolejnych turniejach prezentował się następująco:
ShinHan OSL Season 4 (13-12-2006 / 24-02-2007)
- sAviOr
- NaDa
- Iris
- Casy
Pula map: Longinus Ⅱ, Reverse Temple, Hitchhiker, Neo Arkanoid;
Daum OSL (11-05-2007 / 21-07-2007)
- GGPlay
- Iris
- Stork
- FlaSh
Pula map: 815 Ⅲ, Neo Arkanoid, Reverse Temple, Fantasy;
EVER OSL Season 3 (21-09-2007 / 22-12-2007)
- Jaedong
- Stork
- Bisu
- UpMagiC
Pula map: Persona, Fantasy 2, Blue Storm, Katrina;
Bacchus OSL (01-01-2008 / 15-03-2008)
- FlaSh
- Stork
- Luxury
- Bisu
Pula map: Troy, Demon’s Forest, Blue storm, Katrina;
EVER OSL Season 4 (16-04-2008 / 12-07-2008)
- JulyZerg
- BeSt
Pula map: Troy, Hwarangdo, Andromeda, Othello;
Czwarty sezon organizowany we współpracy z EVER przyniósł nam kolejnego zdobywce Złotej Myszy – tym razem został nim Zerg – JulyZerg.
Golden Mouse no 2
Winner: JulyZerg
W meczu finałowym przeciwnikiem July’a był Protoss – BeSt. Tym razem jednak pretendent do zdobycia Złotej Myszy nie miał większych problemów z sięgnięciem po ten laur, pewnie wygrywając swoją finałową grę 3:0. Video z ostatniej gry turnieju poniżej:
Kolejne edycje OSL przyniosły następujące rozstrzygnięcia:
Incruit OSL (04-08-2008 / 01-11-2008)
- Stork
- fantasy
Pula map: Medusa, Return of the King, Plasma, Andromeda, Chupung-Ryeong;
Batoo OSL (17-12-2008 / 04-04-2009)
- Jaedong
- fantasy
Pula map: Medusa, Return of the King, Sin Chupung-Ryeong, Tears of the Moon;
Bacchus 2009 OSL (06-05-2009 / 22-08-2009)
- Jaedong
- YellOw[ArnC]
Pula map: Heartbreak Ridge, Holy World, Holy World SE, Outsider, Return of the King;
Rok 2009 przyniósł nam kolejnego zdobywce Złotej Myszy – po raz drugi sięgną po nią Zerg, tym razem był nim Jaedong.
Jaedong po raz trzeci…i ostatni?
Jaedong jako zaledwie drugi gracz od czasów supremacji Boxera, zdołał dwa razy z rzędu dojść do finału OSL. W najważniejszym meczu turnieju przeciwnikiem Jaedong był inny Zerg – YellOw[ArnC]. Tak jak miało to miejsce w przypadku July, tak i tym razem Jaedong nie miał większych problemów z pokonaniem swojego finałowego rywala, wygrywając ten pojedynek 3:0. Poniżej VOD z decydującej gry turnieju:
EVER OSL Season 5 (14-10-2009 / 17-01-2010)
- FlaSh
- mOvie
Pula map: Heartbreak Ridge, El Niño, Eye of the Storm, Fighting Spirit, Match Point;
Ostatnia edycja OSL to w dużej mierze dominacja jednego zawodnika, którym był FlaSh. Mając na uwadze wydarzenia obecnego sezonu ProLigi oraz postawę FlaSha w roku 2009 jak i 2010, wydarzenia piątego sezonu EVER OSL nie powinny nikogo dziwić. Od samego początku turnieju ciężko był znaleźć odpowiedniego przeciwnika dla FlaSha, który pewnie kroczył od zwycięstwa do zwycięstwa, przegrywając gry sporadycznie. W finale czekał na niego reprezentant Aiur – mOvie. Wydarzenia gier finałowych nie odbiegały w znaczącym stopniu od tego czego byliśmy świadkami w poprzednich rundach turnieju. FlaSh pewnie wygrał to spotkanie 3:1 otwierając sobie tym samym drzwi do zdobycia Złotej Myszy. Decydującą grę finałową możecie oglądnąć poniżej:
W 2007 roku organizatorzy OSL postanowili zorganizować dwutygodniowy turniej z cyklu Masters. Do turnieju zostało zaproszonych 4 graczy:
Terranie: Casy, Iris, NaDa;
Zergowie: sAviOr;
System rozgrywania turnieju był bardzo prosty. Gracze zmierzli się ze sobą w drabince Single Elimination, której przebieg przedstawia poniższy schemat:
Link do drabinki w osobnym oknie: ShinHan Masters
Podczas tego krótkiego turnieju, najlepszym graczem okazał się NaDa, który wygrał pojedynek finałowy z sAviOrem, 3:1. Wszystkich chętnych do obejrzenia finałowej gry turnieju zapraszam do poniższego video:
Shinhan Masters (05-03-2007 / 17-03-2007)
- NaDa
- sAviOr
Pula map: Arkanoid, Reverse Temple, Sin Peaks of Baekdu, 815 III;
Korean Air OSL to już 30 edycja turnieju organizowanego przez stację OnGameNet. 30 edycja, podczas której po raz 3 została złamana „Klątwa Mistrza”, gdyż zwycięzca styczniowego finału OSL, FlaSh, po raz kolejny dotarł do decydującego meczu turnieju. Z uwagi na to, iż FlaSh jest o krok od zdobycia Złotej Myszy przyglądnijmy się jego występom podczas aktualnej edycji OSL.
Zgodnie z obowiązującymi zasadami Group Selection, podczas ceremonii transmitowanej przez OGN, FlaSh wylądował w grupie A. Oprócz FlaSh wylądowali w niej również: hyvaa, Kwanro oraz Kal. FlaSh zmagania turniejowe rozpoczął od zwycięstwa nad Kwanro. Druga gra przyniosła niestety pierwszą przegraną w turnieju – pogromcą mistrza niespodziewanie okazał się hyvaa. Po tym meczu wielu obserwatorów wróżyło FlaShowi rychłe pożegnanie się z turniejem, powołując się na „Curse of the OSL Champion”. Jednakże Mistrz nic sobie z tego nie zrobił wygrywając swój ostatni mecz w grupie vs Kal, zapewniając sobie tym samym awans z pierwszego miejsca w grupie.
Pierwszym przeciwnikiem FlaSha w fazie pucharowej był BaBy – objawienie obecnej edycji OSL, zawodnik odpowiedzialny min. za wyeliminowanie z turnieju Jaedonga. Mimo wszystko BaBy nie był w stanie przeciwstawić się FlaShowi przegrywając ten pojedynek 2:0.
W półfinale czekał na FlaSha gracz Protosski – Pure. Podobnie jak miało to miejsce w meczu ćwierćfinałowym, tak i tym razem przeciwnik nie postawił FlaShowi trudnych warunków, co skutkowało w pewnym 3:0 na korzyść Terrana. Poniżej VOD z ostatniej gry półfinałowej:
Jak nie trudno jest zauważyć, FlaSh podczas obecnej edycji OSL przegrał zaledwie jedną grę – z hyvaą w fazie grupowej. Graczem, z którym przyjdzie mu się zmierzyć w finale turnieju jest EffOrt. FlaSh jest już na ostatniej prostej do sięgnięcia po Złotą Mysz. Pytanie, które z pewnością przed tym meczem zadaje sobie każdy z nas brzmi: Czy EffOrta stać jest na zatrzymanie FlaSha. Jeden z naszych redaktorów, AvangarD, podpytał specjalistę od koreańskich lig o to, jak jego zdaniem będzie wyglądał ten finał. Tym człowiekiem był wszystkim znany i lubiany Ruzga, aka Repomaniak. Oto co powiedział:
Effort nie ma najsłabszego MU (matchup). Niby zvt ma słabe, ale na pewno lepsze od innych zergów, z innych drużyn. Moim zdaniem mecz będzie stał na wysokim poziomie, lecz FlaSh powinien to wygrać 3:0, bądź 3:1. Jeśli Effort wygra, to będzie to na mapie „Match Point”, bo FlaSh nie postawi turetów, tak jak w grze na JaeDonga.
Inna sprawą są mapy. Każda z nich jak wynika ze statystyk jest bardziej dla terrana. Procentowo wacha się to w granicach od 55-57%.
Finał Korean Air OSL już dzisiaj (sobota) o godzinie 11:00. Poniżej umieszczam intro tegorocznego edycji OSL:
Nie moge sobie wyobrazić ilości czasu ,chęci i pracy jaki włożyłeś A-packu w tego newsa.Jestem pod Mega wrażeniem zarówno MSL jak i OSL newsów.Miło było sobie przypomnieć niektóre z tych gier
OMG, jak to Raven wspomniał one man army
Świetna robota, dla takich osób jak ja, które wychodzą bardziej ze sceny WC3, informacje są nieocenione
Sunshine litosci. To nie news tylko artykul.
Btw. [+] dla Apacka ;p
Brawo A-packu za czas wlozony w tego newsa oraz dokladnosc jego przygotowania, choc nie ukrywam, ze wolalbym zobaczyc relacje z finaly miedzy Flashem i effortem, ktora zacznie sie za 10min niz tego newsa
Relacji jako takiej na Terran.pl nie będzie. Ale są inne streamy.
http://www.netwars.pl/forumview.php?t=121292
Całe info.
http://www.ustream.tv/channel/roffles – stream z finału
Na bezrybiu i rak ryba, dzieki Avangard.
Ja też dziękuje za artykuły o MSL/OSL.
Kawał dobrej roboty, obszerny, wyczerpujący artykuł. Wyrazy uznania dla autora.
W pierwszym zdaniu jest błąd „Po koniec zeszłego tygodnia opublikowana została pierwsza część cyklu traktującego o koreańskich pro-ligach.”
nie powinno być pod koniec zeszłego tygodnia ?
A-Pack niedługo będziesz musiał dopisać załącznik o nowej tradycji, że w finale indywidualnych lig zawsze robią jakieś wałki z przerywaniem gier
No A-pack jeszcze ze 3 artykuły i bedziesz mógł wydać książkę
No bez kitu od poltorej godziny juz to ogladam. A jak zaczeli grac to nagle flashowi zaczelo lagowac …. na Lanie !!
Demon’s Forest to super mapa :D, trzeba tylko pamiętać, żeby nie stawiać min w lesie
Avangard – tez ogladalem, normalnie fail roku…. 1,5h pieprzenia o dupie marynie, ze czlowiek juz zasypial z nudow, a jak sie zaczelo to sie skonczylo szybciej niz ktokolwiek przypuszczal. Lepiej by sie Koreanczycy na sprzecie skupili, a nie tych tandetnych side eventach, bo to juz drugi fail w krotkim odrebie czasu (JD vs Flash i to chyba byl final tez OSL)
JD vs Flash to był MSL masz nawet w artykule że Flash vs Movie było w poprzedniej edycji OSL
2:2 jednak sie oplacało czekac
Dobry finał
Taa, dobry final, ostatnia gra Efforta to mistrzostwo. Szkoda ze w pierwszej grze ujawnil za szybko krolowe – ale to bardziej zasloga Flasha i jego vulta.
Kiedy w Polsce doczekamy sie takiej ligi? eh
Flash przegral xD A ja myslalem, ze wygra 3 -1 xD
Z 2-0 zrobilo sie 3-2
Akurat sie zaczyna relacja z ligi Europa Azja, dobry timeing maja, że jedno po drugim hehe.
te gry 3 i 4 wyglądały na zupełnie przypadkowe. Jedna po błędzie flasha z wypuszczeniem marinów, druga po nieudanym cheesie ale w ostatniej ładnie go zakręcił lingami.
Niw wiem po co tak Flash ryzykowal robiac 14 CC. Bezsensu, tym bardziej w decydujacej grze.
MaRdoC a ta relacja gdzie jest? Chetnie bym obejrzal. Thx za info
@akwed
Nie no, z 2-0 zrobiło się 2-3.
@akwed
News na glownej o lidze Europa vs Azja, jest link do streamu.
Sa gdzies repy, bo po tym jak Flashowi zlagowalo, nie chcialo mi sie dluzej czekac.
z koreańskich rozgrywek nigdy nie było repów, niedługo pewnie wrzucą relację wideo gdzieś na neta.
Pingback: Kompendium wiedzy o OSL. « mysz
Pingback: Korean Air OSL - podsumowanie eliminacji.