Wywiad z Dustinem Browderem
Niedawno na zaprzyjaźnionym serwisie starcraft2.net.pl pojawił się wywiad z jednym z twórców StarCraft 2 Dustinem Browderem. Jest to ekskluzywna rozmowa przeprowadzona specjalnie dla polskich fanów gry. Możemy się w nim dowiedzieć wielu ciekawych informacji na temat bety, bliższych i dalszych planów Blizzarda co do StarCrafta 2. Ponieważ znamy już datę wydania gry (przyp. 27.07.2010r.), jedną z istotnych wiadomości jest fakt, że beta potrwa jeszcze co najmniej kilka tygodni. Jeśli wcześniej się wam nie udało zapoznać z wywiadem to zapraszam do lektury. Cały materiał w języku polskim znajdziecie w rozwinięciu newsa.
Q: Dwa dni temu ogłosiliście datę wydania StarCrafta II, czy jesteście podekscytowani tym faktem?
Bardzo. Pracuję nad tą grą od ponad pięciu lat, niektóre osoby od siedmiu. Wydaje mi się, że wszyscy jesteśmy bardzo podekscytowani zakończeniem prac nad grą i możliwością przekazania jej w ręce fanów. Wiemy, że wielu z nich czekało na nią przez dziesięć lat. Zarówno wszyscy w naszym zespole, jak i fani jesteśmy bardzo szczęśliwi zbliżając się ku końcowi.
Q: Czy wydaje ci się że coś może zmienić tą datę?
Nie, nie wydaje mi się. Byłbym niesamowicie zaskoczony.
Q: Jak długo będziesz jeszcze trwała beta?
Zdecydowanie postaramy się, aby trwała tak długo jak to możliwe, jednak musimy zmienić część hardwaru na którym uruchomiliśmy betę. Na pewno będzie ona trwała przez kolejny miesiąc, a później zobaczymy. Będziemy musieli zobaczyć kiedy trzeba będzie zainstalować nowy hardware, kiedy zdjąć serwery w przygotowaniu do wydania gry, ale postaramy się, aby beta trwała tak długo, jak to tylko możliwe.
Q: Czy skończy się ona kilka dni przed premierą czy może nieco wcześniej?
Niekoniecznie będzie to tylko kilka dni. Musimy zdjąć serwery, aby przygotować je do wydania gry, więc minie trochę czasu od zakończenia bety do premiery gry. Jak na razie nie wiemy ile dokładnie to zajmie. Myślę, że będzie to kilka tygodni, może nieco więcej.
Q: Czego możemy spodziewać się w przyszłych patchach do gry? Z wczorajszej informacji prasowej wiemy, że będzie integracja z Facebookiem. Czy możesz powiedzieć coś na ten temat? Albo o systemie publikowania map?
Oczywiście pracujemy nad systemem publikowania map, który pozwoli ci je przedstawić na Battle.net i dzielić się nimi z przyjaciółmi. Wprowadzimy dwie opcje publikowania. Pierwsza nich jest pewnego rodzaju beta testami, kiedy dzielisz się mapą z przyjaciółmi tak, aby mogli on zagrać na niej i zobaczyć czy jest ona wystarczająco dobra, żeby mógł ją zobaczyć cały świat. Będziesz mógł później kontrolować wersję twojej mapy w którą grają inne osoby.
Poprawiamy także wiele elementów UI, których nie widzicie obecnie w grze. W becie jest dodany dosyć uproszczony system osiągnięć [achievement], nad którym będziemy pracować przed wydaniem gry. Ulepszyliśmy także funkcjonalność profili, dodajemy sporo poprawek w niemal każdym elemencie Battle.net. Kiedy już będziemy po premierze, mamy wiele planów związanych z patchami jak na przykład wsparcie dla turniejów, czy kanały czatu. Wiele rzeczy zostanie dodanych po wydaniu gry. Battle.net przy StarCraft II ma być żywym serwisem, podobnym nieco do World of Warcraft, gdzie nowe elementy pojawiają się cały czas, a nie tylko przy wydawaniu nowych gier.
Nie wiem zbyt wiele na temat funkcji integracji z Facebookiem, powinieneś raczej zapytać o to Grega Canessę. Wiem tylko tyle, że zostanie to dodane w jednym z patchy do bety. Pomoże to graczom importować znajomych z Facebooka do Battle.net, dzięki temu szybko będą oni mogli zapełnić listę osobami, które także grają w StarCraft.
Q: Jak oceniasz zaangażowanie graczy w beta testy? Czy dostarczają oni wystarczającej liczby danych statystycznych?
Widzimy obecnie naprawdę sporo gier na Battle.net. Przeciętny gracz rozgrywa ponad 20 meczów tygodniowo. To jest naprawdę świetny wynik. Najlepsi gracze z lig platynowych dochodzą do 50 gier w tygodniu. Te liczby zawierają także te osoby, które zagrały dwie czy trzy gry, po czym doszły do wniosku że nie chcą już grać i poczekają na pełną wersję gry. Oznacza to, że aktywni gracze mają na pewno ponad 20 meczy rozegranych w tygodniu. Widzimy sporo informacji związanych z balansem, trafia do nas także dużo wiadomości w sprawie samego serwisu Battle.net. Tak jak w przypadku każdej naszej bety, jest to dla nas ogromne doświadczenie. Testerzy zaczęli grać od razu, mimo że rozgrywka nie jest jeszcze dopracowana i zapewnili nam ogromną ilość informacji, które ulepszą końcowy produkt.
Q: Wspomniałeś w jednym z wywiadów, że gry 2v2 nie będą zbalansowane z oczywistych powodów, ale większość naszych czytelników lubi tego typu zabawę. Jaka jest twoim zdaniem przyszłość tego typu gier?
Wiem że statystycznie nie jest to prawdą, ponieważ znaczna większość graczy udziela się tylko i wyłącznie w 1v1. Jednak dla osób lubiących rozgrywkę 2v2, 3v3 i 4v4 wciąż pracujemy nad balansowaniem tych trybów. Wprowadziliśmy trochę zmian w niektórych mapach, aby tego rodzaju gry były nieco ciekawsze. Słyszeliśmy sporo narzekań na przykład na mapę Twilight Fortress, że można na niej zbyt łatwo wesprzeć swojego sojusznika, jednak to jest jedną z rzeczy, którą chcieliśmy osiągnąć; stworzyć mapy na których łatwo jest dotrzeć do sojusznika i go ochronić po to, aby gry nie ograniczały się do rusha wszystkich osób na jednego gracza, aby de facto zakończyć szybko grę. Zdecydowanie staramy się stworzyć odpowiedni balans na mapach i w grze, który pozwoli na wygrywanie i przegrywanie jako drużyna. Dodatkowo pracujemy nad zasadami związanymi z dzieleniem surowców gracza, który został wyrzucony z gry lub pokonany, a także nad odkrywaniem po utracie Centrum Dowodzenia [Command Center], Nexusa lub Wylęgarni [Hatchery]. Zdecydowanie skupiamy się na grze drużynowej i będziemy kontynuować nasze starania w tym względzie. Nie wiem czy na koniec balans będzie równie bliski temu z 1v1, w związku z różnymi możliwościami interakcji, jednak wydaje mi się, że gra będzie całkiem dobrze zbalansowana i gracze będą się doskonale bawić.
Q: Na jakim jesteście etapie prac nad trybem dla pojedynczego gracza?
Zbliżamy się ku końcowi.
Q: Czy jest szansa na to, że jednostki z trybu dla pojedynczego gracza pojawią się w multiplayer? Może w dodatku?
Zdecydowanie jest to możliwe. Zdarzyło się to już przecież w przeszłości, prawda? Na przykład Mroczny Templariusz [Dark Templar] był jednostką w trybie single player w StarCraft, a w Broodwar był częścią mutiplayer. Wszystko jest możliwe. Nie spodziewałbym się tego w najbliższym czasie, ale będziemy się blisko przyglądać tym elementom w czasie zbliżania się do prac nad dodatkiem Heart of the Swarm i jego komponentami mutiplayer.
Q: Wydaje mi się, że już macie kilka pomysłów na nowe jednostki w dodatku? Chyba najwyższy czas zacząć o nich myśleć.
Naprawdę? Ja się bardzo cieszę z tego, że kończymy już powoli tą grę. Nie zaczęliśmy jeszcze intensywnie pracować nad Heart of the Swarm. Mamy kilka pomysłów związanych z fabułą, oraz koncepcje na parę misji, ale nie zdecydowaliśmy jeszcze jak podejdziemy do aspektu multiplayer. Jednym z ekscytujących wyzwań, jakie czeka na nas w trybie dla wielu graczy w Heart of the Swarm, oraz Legacy of the Void jest to, że nie chcemy po prostu dodać więcej jednostek. To doprowadziłoby do 17 jednostek na rasę, a w Legacy of the Void byłoby ich już 21. To byłoby szalone, nie sądzisz? Nie byłoby możliwości abyśmy mogli to efektywnie zbalansować, a na pewno niektóre jednostki posiadałyby wspólne role. Graczowi byłoby trudno przewidzieć w co pójdzie jego przeciwnik, jeśli ten ma przed sobą 21 różnych jednostek do wyboru. Będzie to dla nas wielkie wyzwanie, aby znaleźć sprytny sposób na stworzenie fajnego i nowego contentu dla mutiplayer, który nie sprawi że gra stanie się nadmiernie skomplikowana.
Q: Po wydaniu StarCrafta, Blizzard opublikował dodatkowe mapy które rozszerzyły uniwersum gry. Czy planujecie zrobić coś podobnego w przypadku StarCraft II?
Zdecydowanie sporo dyskutowaliśmy na ten temat. Nie jesteśmy pewni czy się to stanie. Jest to coś co chcielibyśmy zrobić jednak to wszystko zależy od tego, ile będziemy mieli czasu na dopracowanie tego typu elementów do poziomu jakości Blizzarda. To jest zawsze motywem naszego działania. Z pewnością moglibyśmy zrobić o wiele więcej przy obecnym składzie naszego teamu, jednak odbyłoby się to kosztem jakości. Zobaczymy co da się zrobić. Zdecydowanie widzimy taką potrzebę wśród fanów i chcielibyśmy podążyć tą droga, jednak nie wiem dokładnie co się stanie. Na pewno będziemy pracować nad custom mapami aby wydać je w pierwszym patchu, który pojawi się wraz z premierą gry, ponieważ chcemy oddać w ręce społeczności sporo map tego typu, aby pomóc im w tworzeniu własnych (oraz chcemy podrzucić kilka pomysłów na mini gry). Jednak jak pewnie zauważyłeś w czasie bety, gracze chyba nie będą potrzebowali zbyt wielkiej pomocy z naszej strony, ponieważ już tworzą niesamowite rzeczy przy pomocy edytora.
Wywiad przeprowadził Krzysztof Baranowski.
Transkryptu oraz tłumaczenia tekstu dokonał Grzegorz Sadziński.
Źródło: starcraft2.net.pl
Ech, takie „zachowawcze” te pytania. Co z chat channels? Czy będzie wymagany facebook żeby kontaktować się z własnym klanem? Jak działa system przechodzenia z ligi do ligi? Czy będzie jakiś ogólny ranking pozwalający na porównanie się z każdym graczem?
btw: balans
1. «przechylanie się w różne strony w celu utrzymania równowagi»
2. «skłanianie się na przemian ku różnym możliwościom lub sprawom z zachowaniem równowagi między nimi»
3. «drąg używany przez linoskoczków w celu utrzymania równowagi»
4. zob. równoważnia.
5. «element regulatora chodu zegarka»